18 Jun 2014

Plan Persaraan

Usia bukan muda lagi. Kena bersedia sekarang untuk meniti usia tua. Bersedia dari segi kebendaan dan kehidupan. Kalau diizinkan Allah umur yang panjang. Bukan lah bermaksud hal2 akhirat diabaikan. Jangan fikir begitu pulak. Hidup kita ni kan mesti merancang dan berusaha. Selebihnya Allah yang menentukan. Kan begitu kan...

Selama ni aku hanya merancang untuk jangkamasa 5 - 10 tahun je kut. Baca sana sini tips kewangan. Macamana nak sustain kehidupan semasa dan menghadapi kecemasan dalam jangka waktu terdekat. Tu je. Belum terpikir camne nak hadapi usia pencen. Macamana lifestyle tika pencen. 

Insuran? EPF? semua tu ada tapi incomenya agak pasif kan. Someone ada forward thru WA tentang usia 50an. Membuat aku terfikir dan memikirkannya. Katanya kita hendaklah set goal bila tiba usia 50an. Usia 50 an bukan usia untuk kita membuat hutang atau membayar hutang. Bukan juga mengharapkan huluran anak2. Usia 50 an untuk kita mula nikmati kehidupan terancang dunia dan lebih2 lagi akhirat.

Tadi aku cuba generate retirement plan berdasarkan kemampuan sedia ada. dan momentum sedia ada. Kalau aku nak retire pada umur 55 tahun... Lifestyle sekarang dikekalkan.... income aku hanya bertahan sehingga umur 67 tahun sahaja. Ini berdasarkan death population age at 75. Lapan tahun aku takde income??

Aku kena ubah strategy!!! Definately. Patutnya seawal bekerja hari tu lagi dah buat retirement plan. Nak kata camne lagi kan..

Secara ringkas, plan persaraan akan ambik kira perkara2 di bawah. Kuasa menyimpan mesti kuat. Secara detail, korang cari ok. Berlambak kat internet. Aku tak larat nak menaip.


NOW
Current Age
Annual Income ($)

Annual Inflation and income Increases (%)
Savings Amount ($)
Investment Return(%)

AT RETIREMENT
Desired Retirement
Number of Years of Retirement Income
Income Replacement (%)
Investment Return (%)

Bila melihat ada pakcik2 tua yang masih membuat keje2 berat... pilu di hati. Dan aku taknak nanti2... kepiluan itu untuk aku sendiri. Nauzubillah....

Sedara terdekat kami, dah 2 tahun bersara. Awal bersara mereka mewah dan mampu kekalkan lifestyle. Tapi tidak sekarang. Aku lihat mereka seolah depress dengan lifestyle mereka. Mereka tiba2 kehabisan duit. Seolah juga mereka tidak dapat menerima kehidupan mereka begitu sekarang.

Aku mengambil pedoman atas apa yang terjadi ke atas mereka. Hidup perlukan perancangan. Perancangan hidup untuk 20 tahun tidak menjadi kalau hanya semalaman merancang. Plan tindakannya bagaimana pula lagi...

Moga kita sukses merancang dan melaksanakannya. Aminnn....

Tiada ulasan: